Skúsenosti z EDS v praxi

Počas dvadsiatich rokov existencie Európskej dobrovoľníckej služby využilo tento program vyše 100 000 mladých ľudí. Tu sú autentické vyjadrenia slovenských dobrovoľníčok a dobrovoľníkov o ich skúsenostich z EDS:

“Vyskúšala som si rôzne profesie, ako lektorka cudzích jazykov, učiteľka tanca, organizátorka podujatí pre miestnu komunitu. Zdokonalila som sa v portugalčine. Po návrate z EDS som sa zaradila do pracovného procesu, kde uplatňujem získané skúsenosti.”

“Naučila som sa prijímať výzvy, radovať sa z maličkostí, ešte viac si vážiť, čo doma máme. Získala som  priamu skúsenosť s rozdielmi v kultúrnych a sociálnych postojoch … S odstupom času môžem potvrdiť, že sa veľmi teším z toho, že žijem práve na Slovensku a mám doma prístav, kam sa môžem vždy vrátiť.”

“Naučila som sa väčšej samostatnosti, od vedenia vlastnej domácnosti až po vybavovanie na úradoch. Spoznala som ľudí rôznych národností, nové krajiny – počas pobytu v Lotyšsku som navštívila aj Litvu a Švédsko. Vďaka EDS mám mnoho nových zážitkov, naučila som sa lepšie pracovať s deťmi a mládežou.”

“Prijatá som bola srdečne, hoci na začiatku si učitelia udržiavali určitý odstup a niektorí boli voči mne a iným dobrovoľníkom nedôverčiví. Pravdepodobne to bolo spôsobené aj jazykovou bariérou, pretože niektorí vôbec nehovorili po anglicky. Postupom času sa ľady prelomili a najpríjemnejšie som sa cítila počas posledného mesiaca EDS, to som však už, žiaľ, odchádzala.”

“EDS však znamenala aj množstvo zážitkov. Raz sme zažili krásny večer pri ohni v spoločnosti troch Rusov, ktorí stanovali pri hraniciach rezervácie. Jeden z nich bol veľmi scestovaný a rozprával nám o svojich cestách v Nepále, Kambodži, Vietname, Laose, na Sahare…”

“Počas celého trvania projektu EDS ma neprestávala prekvapovať miestna kultúra a mentalita. Každý deň bolo všetko nové, a najmä ľudia reagovali novými spôsobmi a vždy inak, ako som očakávala.”

Tieto aj ďalšie svedectvá nájdete v dokumente Európska dobrovoľnícka služba na Slovensku, ktorý vydala IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže. Ďalšie informácie na týchto webových stránkach, napríklad tu.

evs-20-years_en

Komentovať / Leave a Reply